Eurovision Song Contest

I lördags var det Eurovision Song Contest. Det är en stor musiktävling. Många länder deltar. Varje land skickar en låt.

Förra året vann Sveriges sång. Sången hette ”Heroes”.

Tävlingen var i Globen i Stockholm. Den stora finalen var i lördags, med tjugosex låtar.

Jag tittade på Eurovision på tv, tillsammans med kompisar och släktingar.

Mina favoritlåtar var:

  1. Belgien. Det är en dansvänlig låt. När jag hör den vill jag också dansa.

2. Bulgarien. Det är en glad låt. Artisten ser glad och fri ut på scenen.

3. Ukraina. Det är en känslosam sång. Den är också politisk, för den handlar om situationen i Ukraina under andra världskriget.

Många andra låtar var också bra, till exempel Spanien, Frankrike och Serbien. Jag tyckte att Rysslands show var jättebra, men låten var bara okej.

En av mina kompisar kommer från Nederländerna, så vi hejade extra mycket på Nederländerna också.

Vilken låt vann? Ukraina! Så nästa år ska hela tävlingen vara i Ukraina.

Såg ni också på Eurovision? Tyckte ni att rätt låt vann?

Kommentera

