Hackspett

Sommaren har precis börjat. När jag går i skogen, hör jag många fågelungar. Fågelungar är fåglarnas barn. De skriker efter mat.

Förra veckan hörde jag hackspettens ungar. Jag såg hål i trädet, där de bor. Jag väntade med min videokamera, tills hackspettarna kom med mat.

Hackspettar kan göra hål i träd. De hackar med sina näbbar. De äter insekter som finns i träd. Den här filmen är från Hökarängen i Stockholm:

Det finns olika hackspettar i Sverige. Den vanligaste hackspetten heter Större hackspett. Den finns i hela Sverige.

hökis april 580

Kommentera

