Friskis & Svettis

 

När jag var barn tränade jag inte. Jag gillade inte sport. Jag var liten och svag, och ville bara läsa böcker.

När jag var runt 30 år, ville jag börja träna. Jag ville bli starkare och friskare. Jag började jogga varje vecka – men det var så tråkigt!

Jag provade olika sporter. Jag gick en danskurs, men alla andra elever var 15 år yngre än jag. Jag provade att träna på gym. Ingenting passade mig.

En dag kom min kollega till jobbet med träningsvärk. Hon hade ont i hela kroppen.

– Varför har du ont? frågade jag.
– Jag tränade igår. Jag gick på Friskis & Svettis och tränade jympa. Aj!
– Jympa? Hur var det?
– Roligt men jobbigt. Jag ska gå dit igen på onsdag. Vill du följa med?

Okej, tänkte jag. Jag ville prova jympa på Friskis & Svettis.

Friskis & Svettis är ett gym med många aktiviteter. Det finns träningsmaskiner och gruppträning. Jympa är gruppträning. Man tränar till musik.

Första gången jag gick på jympa var det jobbigt, men också roligt! Jag gillar musik. Jag gillar att dansa. Musiken gjorde träningen roligare.

Nu går jag på jympa tre gånger i veckan. Det är bra för kroppen. Jag blir stark och frisk, och så är det roligt.

På Friskis & Svettis finns så många olika människor. Korta, långa, smala och tjocka människor kommer dit. Alla är olika, och alla är välkomna. Det är ganska billigt också. Om du vill börja träna, kan jag rekommendera Friskis & Svettis!

2 reaktioner på ”Friskis & Svettis

  1. Jag gillar också friskis&svettis. När jag började att träna där fick jag ont i min hela kroppen men det var mycket roligt och spännande för mig

    Gilla

Kommentera

