Gamla bilder

Jag har fått cirka 200 gamla negativ av min mormor.

Negativ är fotografier på plast eller glas. Förr i tiden måste man ha negativ för att göra fotografier på papper.

Om man tittar på ett negativ, kan man inte se bilden så bra. Varför inte? Jo:

  • Negativet är litet. Alla detaljer är små.
  • Negativet är ljust där bilden är mörk, och mörk där bilden är ljus.
  • Negativet är mörkt. Man måste hålla det mot ett fönster eller en lampa.

För att se bilden bra, måste man framkalla negativet. Man kan göra det i en fotoaffär. Jag kan göra det hemma, för jag har en skanner för fotografier. Jag kan skanna negativ i min skanner.

Det är spännande att skanna mormors negativ och se bilderna!

Här är ett negativ:

2016-09-20-13-58-26

Jag skannar negativet. Här är resultatet:

img479

Sju barn och en kvinna, framför ett pyttelitet hus med en stor flagga. Vilka är de?

Här är några andra gamla bilder, som jag funderar på.

img446

Två små barn och två kalvar. Jag tror att ett barn är min mormors lillasyster.

img449r

En rolig bild! Men vem är mannen? Är det mormors pappa?

img466

Är det här samma man som på förra bilden? Varför lyfter han upp en cykel?

img467

Vilka är det här?

Jag måste åka till mormor och fråga.

2 reaktioner på ”Gamla bilder

Kommentera

