Släktforskning

Förra året började jag söka efter mina förfäder. Förfäder är till exempel mormors mormors mor och farfars farfars far. Många människor söker information om sina förfäder. Det kallas ”släktforskning”.

Jag började med att fråga min mormor: Vad hette dina föräldrar? Vad hette din mormor och morfar? Vad hette din farmor och farfar?

Sedan letade jag mer information i gamla kyrkböcker.

Kyrkornas gamla böcker har mycket information. Prästerna samlade information om folk. Till exempel:

  • Vilka människor som föddes
  • Vilka människor som dog
  • Vilka som gifte sig
  • Vilka som bodde tillsammans

Många kyrkböcker är mycket gamla. Prästerna skrev för hand. Ibland är det svårt att läsa.

Här är en sida från en kyrkbok:

Kan du läsa alla namnen? Det står:

Isaac Pehrson Jänkisjärvi
Hust: Brita Pehrsdr
Barn: Pehr Isacsson
Sonahust: Eva Andersdr
Barnabarn: Isac
Hust: Eva Larsdotter

”Hust” är en förkortning för ”hustru”. Hustru betyder fru.

I tabellen kan man se vilket år människorna föddes. Man kan också se vilket år de gifte sig. Isaac Pehrson gifte sig två gånger. Hans första fru, Brita, dog år 1790. Senare gifte sig Isaac med sin andra fru, Eva Larsdotter, år 1795.

Isaac var min mormors mormors morfars farfar.

Jag har hittat ungefär 600 förfäder, men jag är inte färdig. Jag ska fortsätta söka. Det är intressant att se hur folk levde förr i tiden. Det är spännande att skriva min egen historia.

 

Kommentera

