Melodifestivalen

Förra lördagen började Melodifestivalen.

Melodifestivalen är en musiktävling på TV. Olika låtar tävlar mot varandra. Varje lördag är det sju nya låtar. Folk kan ringa och rösta på sin favoritlåt. De två låtarna med flest röster går till final.

Den 11 mars är det final. Då är det tolv låtar som tävlar. Den låten som vinner, ska gå till den stora tävlingen i Europa, som heter Eurovision Song Contest.

Melodifestivalen har en lång historia i Sverige. Den har varit nästan varje år, sedan 1958. Här är låten som vann år 1958. Den heter Lilla Stjärna och artisten heter Alice Babs.

Jag tittar alltid på Melodifestivalen. Det är tradition för mig. Några låtar är dåliga och några låtar är bra. Min favoritlåt förra lördagen var den här:

Min favoritlåt i lördags var den här:

En reaktion på ”Melodifestivalen

  1. Var rolig att du berättar om melodifestivalen och Alice Babs! Tre år sen var jag på konsert i Västervik. Sångaren var Tommy Nilsson. Han är son till Alice Babs. 1989 var han på 4:e plats på melodifestivalen med „En Dag “.
    Hälsning Erika

    Gilla

Kommentera

