Corona/covid-19 på lätt svenska

Alla pratar om coronaviruset. Många människor i hela världen har blivit sjuka, och många är rädda. Vad ska vi göra, för att stoppa viruset? Det är viktigt att ha rätt information. Här är några frågor och svar om coronaviruset.

Obs! Texten skrev den 11 mars. Det finns också en text från den 18 maj med ny information.

Vad är corona och covid-19?

Det är ett virus. Viruset kan göra så att man blir sjuk. Sjukdomen heter covid-19. Många människor blir bara lite sjuka, men andra människor blir mycket sjuka och dör. Viruset smittar lätt mellan människor. Viruset kommer från Wuhan i Kina, men nu finns det i många länder. Det finns i Sverige. Det sprider sig snabbt.

Hur smittar det?

Viruset smittar från människa till människa. Det smittar lätt, när en sjuk person nyser eller hostar. Smittan kommer med små, små droppar. Det smittar ofta inom familjen. En person som bara är lite sjuk kan också smitta.

Det är lätt att få virus på händerna. Sedan tar man i ansiktet med händerna, och då blir man smittad.

Vilka symptom ger covid-19?

Man kan få hosta. Man kan få problem att andas. Man kan få feber.

Vad ska man göra för att inte bli sjuk?

1. Man ska tvätta händerna noga och ofta. Här är en film om hur man ska tvätta händerna, för att vara säker.

2. Man ska inte ta i hand eller kramas när man träffar sjuka människor. Just nu vill många människor inte ta i hand, även om man är frisk. Man vill vara säker.

3. Man ska försöka att inte ta med händerna i ansiktet.

4. Man ska inte vara i stora folksamlingar. En folksamling är en grupp med många personer.

5. Man ska inte resa till platser där många människor har covid-19. Till exempel Kina, Hongkong, Iran, Sydkorea, norra Italien eller Tyrolen i Österrike.

Vad ska man göra om man är sjuk?

Om du blir lite sjuk: Stanna hemma! Till exempel om du har lite hosta, lite feber eller snuva. Du kanske bara är lite sjuk, men du kan smitta någon annan, som blir jättesjuk. Stanna hemma från jobbet! Stanna hemma från skolan! Träffa inte andra människor. Vänta tills du blir frisk, och vänta sedan två dagar till.

Alla människor måste göra det, just nu. Om alla stannar hemma, när de är sjuka, så kan inte viruset smitta så många människor.

Om det är stor risk att du har covid-19, ska du ringa telefonnumret 1177 om du blir sjuk. Det är stor risk, om du har varit i Kina, Hongkong, Iran, Sydkorea, norra Italien eller Tyrolen i Österrike de senaste 14 dagarna. Det är också stor risk om du har haft kontakt med en person som har sjukdomen covid-19.

Om du blir mycket sjuk, ska du också ringa 1177. Åk inte direkt till sjukhuset! Ring 1177 först! Om du behöver ambulans, ring 112.

Om du hostar eller nyser, gör det i armvecket! Inte i handen, och inte rakt ut.

Hur stor är risken att man dör av covid-19?

Risken är liten, om man är ung och frisk. Risken är större, om man är gammal eller har en annan sjukdom. Gamla och sjuka kan bli mycket sjuka i covid-19, och då kan man dö. Experterna tror att 1-2 av hundra smittade personer (1-2%) dör av covid-19.

Det är viktigt att unga och friska människor inte sprider viruset. Så kan man skydda gamla och sjuka, och få mindre problem på sjukhusen.

Finns det medicin eller vaccin mot covid-19?

Nej, det finns ingen bra medicin och det finns inget vaccin. Därför måste vi stoppa smittan mellan människor. Vi måste sluta sprida viruset.

Är det bra att använda ansiktsmask?

Om du är frisk kan du inte skydda dig med ansiktsmask från apoteket. Det hjälper inte.

Om du är sjuk kan du skydda andra människor med ansiktsmask. Om du hostar eller nyser, stoppas de små dropparna lite av ansiktsmasken.

Men det viktigaste är att tvätta händerna. Ansiktsmask är inte det bästa skyddet.

Vad händer i Sverige nu?

Många stora evenemang stoppas, för att människor inte ska träffa varandra. Regeringen har förbjudit folksamlingar på över 500 personer. Till exempel: Det är ingen publik på stora fotbollsmatcher. Många konserter stoppas. Festivaler stoppas.

Just nu (11 mars) är det inte så många sjuka i covid-19 på sjukhusen, men det kommer att bli fler och fler.

Det kommer ny information hela tiden. Informationen i den här texten kommer från den 11 mars. Klicka här för att läsa en text från den 18 maj! Det är viktigt att lyssna på nyheterna, för att få ny information.

Källor: Vårdguiden 1177 och Folkhälsomyndigheten

22 reaktioner på ”Corona/covid-19 på lätt svenska

  1. Tack för välskriven, viktig och tydlig information!

    Jag har ett förslag på en förändring:
    ”Om du blir mycket sjuk, ska du också ringa 1177. Åk inte direkt till sjukhuset! Ring 1177 först! Om du behöver ambulans, ring 112.” Eller på något annat sätt förtydliga skillnaden mellan när man ska ringa 112, och när man ska ringa 1177…?

    Gilla

    • Tack för förslag! Jag har redan ändrat den passagen en gång, för att någon annan tyckte att jag skulle lägga in alternativet att ringa 112 i samband med riktlinjen att ringa 1177, eftersom det är telefonkö till 1177. Men jag provar att byta ordning på meningarna enligt ditt förslag!

      Gilla

  2. Pingback: WHOs bildstöd för handtvättning | Kognitivt stöd

  3. Pingback: Källkritik och coronavirus – så kan du jobba i skolan – Pedagog Malmö

  4. Pingback: Källkritik och källtillit | Den cyklande bibliotekarien

  5. Pingback: Tillgänglig information om coronaviruset/covid-19 – Pedagog Malmö

  6. Fick en länk till denna text genom gruppen ”skolbibliotekssamtal” på FB, och vill bara skicka vidare en massa beröm till dig.
    Skickade länken vidare till mina kollegor på folkbiblioteket, och den som jobbar med språkcafé tog genast med den och det var mycket uppskattat. Nu visade det sig att bibliotekschefen skickat vidare till biblioteken i grannkommunerna och fått uppskattning för det.
    Alltså – mange tack från stockholms norrortskommuner 🙂

    Gilla

  7. Hej! Tack för en jättebra text! Jag har använt delar av den i ett informationsblad till våra elever på skolan. Jag uppfattade att det var okej och jag har naturligtvis källhänvisat.

    Gilla

  8. Pingback: Information om corona för dig som är asylsökande eller papperslös | Asylrättscentrum

  9. Pingback: Information about Corona for asylum-seekers or people residing in Sweden without papers. | Asylrättscentrum

  10. Pingback: Ord om corona (på lätt svenska) | Sara Lövestams lättlästa blogg

  11. Pingback: Ny text om corona (på lätt svenska) | Sara Lövestams lättlästa blogg

  12. Det var mycket informativ info och intresseant läsning om corona-viruset..Jag använder munskydd varje dag när jag åker till arbetet med buss och tåg. Och jag tvättar händerna mycket noggrant. Och så använder jag handsprit dagligen.Mvh Sairung Wongsa.

    Gilla

Lämna en kommentar