Till lärare

Välkommen till min lättlästa blogg, samt min och Isabelle Strombergs podd på lätt svenska!

Om bloggen

När jag jobbade som lärare på sfi saknade jag ofta lättlästa bloggar som mina elever kunde följa. Nu jobbar jag inte längre som lärare, men har mycket kontakt med folk som lär sig svenska själva och som efterfrågar lätta texter. Jag har länge bloggat på bland annat min egen sida, saralovestam.se, och när tanken slog mig att göra en lättläst blogg för folk som lär sig svenska kändes den så självklar att jag var tvungen att göra det.

Jag bloggar om det jag vill. Mitt jobb, natur, svenska språket, saker jag är med om. Kommentera gärna som en del i lektionen, eller uppmuntra deltagare att kommentera! Jag försöker att svara på alla kommentarer, eller följa upp dem med nya blogginlägg. I kommentarerna kan ni också önska teman på kommande blogginlägg!

Jag hade först tänkt skriva den här bloggen i ett år och sedan sluta, men eftersom många efterfrågade nya inlägg tog jag upp bloggskrivandet igen i januari 2019. Jag skriver när jag har tid, och det bästa sättet att få veta när jag skrivit ett nytt inlägg är att prenumerera (klicka ”följ” på knappen i högerspalten).

Nivån på svenskan kan variera. Några inlägg kan fungera på nybörjar-/ bas- /A-grupper. Andra inlägg passar bättre på sfi-utbildningens C- eller D-nivå. Har du en grupp som kräver mycket lätta texter, rekommenderar jag att du först läser igenom texten själv och avgör om den är tillräckligt lätt för dina elever.

Om podden

Min och Isabelles tanke med Livet på lätt svenska är att man ska kunna lyssna på naturligt, spontant tal på svenska, som ändå är lättare än det man vanligen hör på bussen, i radio eller i andra poddar. Vi läser alltså inte från ett manus, vilket gör att nivån ibland är lättare, ibland svårare. 

Större delen av podden passar bäst för de senare delarna av sfi, eller för elever som har bott ett tag i Sverige och förstår enkla meningar och vanliga ord (vilket förstås är en vag beskrivning – lyssna på podden för att själv få en uppfattning). Vi har också gjort ett extra lätt bonusavsnitt (släppt samma dag som avsnitt 9) som passar för tidigare nivåer. Det går även att använda enklare passager, som minut 3.30-4.32 i poddens avsnitt 1, för tidigare nivåer om man förbereder noga. 

PDF:er med frågor till till det extra lätta bonusavsnittet och till den lätta passagen i avsnitt 1 finns längre ned på sidan att ladda ner. En bra arbetsgång kan vara:

  1. Förbered genom att tillsammans gå igenom nyckelord som du tror kommer att vara svåra.
  2. Läs igenom frågorna och gå igenom dem tillsammans. Se till att alla förstått frågorna. När ni går igenom frågorna förbereds eleverna ytterligare på orden de kommer att höra i inslaget.
  3. Låt eleverna lyssna på inslaget två gånger och låt dem svara på frågorna på egen hand i lugn och ro. (Fast hjälp dem förstås om de har frågor om frågorna.)
  4. Efter den andra lyssningen, låt eleverna sitta i par och jämföra svaren med varandra. Det är då helt ok om de behöver diskutera dem på andra språk som de eventuellt har gemensamt. Målet är att diskussionen ska ge dem input inför sista lyssningen.
  5. Lyssna en tredje gång.
  6. Gå igenom svaren tillsammans, samtidigt som ni lyssnar, stoppar, repeterar, skriver upp ord och meningar som ni hör på tavlan.
  7. Lyssna gärna på inslaget även nästa gång ni har lektion, för att påminnas om hur mycket eleverna förstår nu jämfört med första gången de lyssnare, och för att etablera de nya orden.