fästingar

Sommaren är underbar på många sätt. Solen skiner. Blommorna blommar. Människorna är glada. Men det finns en dålig sak med sommaren: Fästingar.

Fästingar är små, små spindeldjur som bor i gräset. De sitter i gräset och väntar på djur eller människor.

Det finns olika storlekar. Vuxna honor är störst. Larverna är minst. De minsta är under 1 millimeter.

När en människa kommer förbi, går fästingen över på människans ben. Den kryper på benet och letar efter en bra plats. Då biter den hål på huden. Den trycker in sitt huvud genom huden. Sedan börjar den dricka blod.

Jag hatar fästingar, av fyra orsaker:

  1. De är äckliga och vill dricka mitt blod.
  2. Om de sitter länge är de svåra att ta bort.
  3. Det kliar där de har bitit.
  4. De har ibland sjukdomar.

De flesta fästingar har inga sjukdomar. Men några fästingar har borrelia, och några fästingar har TBE. Det är två farliga sjukdomar.

I södra och östra Sverige finns det många fästingar.

Grönt = inte så många fästingar. Gult = många fästingar.

Min sommarstuga ligger i Stockholms skärgård. Där finns det många fästingar med sjukdomar. Därför har jag vaccinerat mig mot TBE. Jag kontrollerar också huden varje dag. Om man hittar fästingen snabbt, kan man lätt ta bort den. Om man tar bort den snabbt, är det också mindre risk för borrelia.

Jag fick årets första fästing förra veckan. Den satt mellan tårna och sög mitt blod.

Jag hatar fästingar!

Lämna en kommentar