Ordlista om corona (på lätt svenska)

Alla tidningar skriver om corona. På TV pratar de om corona. På radion pratar de om corona. På den här bloggen har jag skrivit om corona.

I texterna om corona finns några ovanliga ord. Här är en lista på 18 ord från nyheterna om corona. Om du förstår orden, blir det lättare att förstå nyheterna.

1. Virus

Virus är små, små saker som sprider sjukdomar. Virus är mindre än bakterier.  Corona är ett virus. Antibiotika hjälper inte mot virus.

2. Luftvägar

Luftvägar är alla vägar som luften kan gå in och ut på en människa. Näsan, munnen, halsen och lungorna är luftvägar.

3. Smitta

Smitta betyder att sjukdomen går från en person till en annan person.

4. Epidemi

Om en sjukdom sprider sig snabbt, är det en epidemi. Epidemi betyder att sjukdomen snabbt smittar många.

5. Pandemi

Om en sjukdom sprider sig snabbt över hela världen är det en pandemi. En pandemi är en epidemi som sprider sig i många länder.

6. Covid-19

Om man får coronaviruset kan man bli sjuk. Den sjukdomen heter covid-19.

7. Epidemiolog

En person som jobbar med att studera epidemier och stoppa epidemier är en epidemiolog.

8. Statsepidemiolog

En person som är chef för att stoppa epidemier i ett land är en statsepidemiolog. Sveriges statsepidemiolog heter Anders Tegnell.

9. FHM = Folkhälsomyndigheten

FHM betyder Folkhälsomyndigheten. Det är en myndighet, som jobbar för att folket i Sverige  ska må bra. Folkhälsomyndigheten jobbar med att skydda folket från sjukdomar, ge information och ge råd till andra myndigheter och till regeringen. Statsepidemiologen Anders Tegnell jobbar på Folkhälsomyndigheten.

10. Symtom (kan också stavas symptom)

Symtom är det som visar att man har en sjukdom. Till exempel: Hosta. Ont i halsen. Feber.

11. Asymptomatisk smitta

Asymptomatisk smitta betyder att en person som inte har symtom ändå kan smitta någon annan. Om ett virus smittar från en person som mår bra, är det asymptomatisk smitta.

12. Antikroppar

När man blir sjuk, försöker kroppen stoppa sjukdomen. Då gör kroppen ett ämne som kan stoppa viruset. Det ämnet heter antikroppar. Om man har varit sjuk, finns det antikroppar i kroppen. Det är bra, för då kan man inte få samma sjukdom igen.

13. Vaccin

Ett vaccin kan man sätta in i kroppen för att göra antikroppar. Om man är vaccinerad mot en sjukdom kan man inte få den sjukdomen. Just nu finns det inte vaccin mot covid-19.

14. Immun

Om man inte kan få en sjukdom, är man immun. Man kan bli immun t.ex. om man har antikroppar mot sjukdomen, eller om man är vaccinerad. Immun är ett adjektiv. Immunitet är ett substantiv.

15. Flockimmunitet

Om många människor är immuna mot en sjukdom, kan sjukdomen inte sprida sig så snabbt. Om nästan alla människor är immuna, kan sjukdomen inte sprida sig. Det kallas flockimmunitet.

16. IVA = intensivvårdsavdelning

Intensivvårdsavdelning är ett speciellt rum på ett sjukhus. Där finns speciellt utbildade personer och maskiner, för att hjälpa mycket sjuka människor.

17. Kurva

En kurva är en sväng. Det kan till exempel finnas en kurva på en väg, som svänger till höger eller vänster. Man kan också rita en kurva.

18. Smittkurva

En smittkurva visar hur många personer som är smittade. När fler blir smittade, går kurvan upp. När färre blir smittade, går kurvan ner.

2 reaktioner på ”Ordlista om corona (på lätt svenska)

  1. Pingback: Ny text om corona (på lätt svenska) | Sara Lövestams lättlästa blogg

  2. Hej ordlistan är mycket intressant läsning och det var många nya ord för mig. Som IVA, immun, Antikroppar, Vaccin.Jag lärde mig många nya ord och vad dom betyder.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s